Názor je názor, aneb jak se někteří lidé mohou dívat na tuning

13. října 2006 v 12:44 | DJ OBi, staženo z http://www.autoweb.cz |  Novinky a zajímavosti

Tuneři a tuning

http://www.autoweb.cz/kapka-jedu/tuneri-a-tuning/articles.html?id=7702
Tuneři a tuning
Slovesa "upravovat" a "vylepšovat" se významově nekryjí.
Auta mají podobnou smůlu jako vcelku dobrý operační systém Microsoft Windows: Jejich masové rozšíření, relativně jednoduchá základní (s důrazem na slovo základní) obsluha a obrovská nabídka doplňků velmi proměnlivé kvality snadno přimějí disponované jedince k přesvědčení, že složitému stroji rozumějí lépe než jeho výrobce. Tito lidé se nazývají tuneři.
Studiu tunerů se věnuji dlouhodobě, dokonce jsem měl možnost pozorovat jeden exemplář zblízka po dobu několika měsíců. Na základě mých bádání jsem dospěl ke zjištění, že tuneři dělí sami sebe do dvou základních kategorií, které se do jisté míry prolínají. První skupina (zpravidla charakterizovaná vlastnictvím výučního listu, skromné mentální kapacity a škody 120) spatřuje smysl života v systematickém zhoršování aerodynamických vlastností vozu. Tito hoši vynahrazují nedostatek peněz, technických znalostí a řemeslné zručnosti budovatelským odhodláním. Jejich vznik, smýšlení a rituály skvěle zmapoval server www.tuzing.com.
Dnes se ale budeme věnovat skupině druhé. Tuneři, o nichž bude řeč, se považují za nadřazené tunerům z první skupiny. Do jisté míry tak činí oprávněně. V průměru mají vyšší inteligenci, příjmy i znalosti. Pocit, že rozumějí autům, ale díky tomu zhusta vede k ještě tristnějším výsledkům než u často ještě sexuálně nezkušených chlapců ze skupiny první. (Bláhová představa, že pořízením vytuněného vozu si lze dopomoci též k pořízení devčete, ostatně stojí na začátku nejedné tunerské kariéry.)
Tuning, jak ho známe, je pomýlený. (Firmy jako Brabus nebo Ruf vynechme, to je úplně jiný příběh.) Předpokládá totiž, že v podmínkách srovnatelných přinejlepším s dobrým autoservisem lze vylepšit komplikovaný produkt, na jehož vývoj a výrobu padly desítky milionů eur. Ano, existují výrobky, se kterými lze přizpůsobit určitý soubor vlastností auta specifickým podmínkám (typicky závodní okruhy, ale třeba i dálkové terénní expedice). Potíž je v tom, že takzvané tunigové firmy často pracují s těmito produkty způsobem srovnatelným s tím, když si uživatel PC stáhne do nezabezpečeného PC kdejaký bordel z internetu a pak se diví, co mu to ta Windows provádějí.
Vezměte si třeba samosvorný diferenciál. Užitečný vynález. Podstatně zlepšuje trakci (ne, že by tomu slovu průměrný tuner rozuměl). Napadne ale "ladiče", který takovou úpravu svému zákazníkovi navrhne, že montáž samosvorného diferenciálu zvýší namáhání poloos? Napadne ho, že silnější závodní polosy jednak přenesou zátěž dál do převodovky, ale hlavně dají zabrat kulovým čepům, silentblokům a mnohdy i samotnému zavěšení? Dojde mu, že kdyby posílil silentbloky a zavěšení, začne namáhat nápravnici silami, na které není stavěna? Řečnická otázka. Samozřejmě nedojde, protože je to tuner.
Teď mě napadá, že jsem možná nezvolil nejlepší příklad. Samosvor sice výborně ilustruje záludnosti "lepšího" tuningu, ale pochybuji, že průměrný český tuner tuší, k čemu taková věc slouží. Vždyť není vidět ani slyšet. Měli bychom se věnovat jen těm úpravám, jejichž přítomnost lze pozorovat pouhým okem. Třeba snížený sportovní podvozek.
Ano, to je skvělé téma. V tuningových obchodech je k dostání celá řada sad pružin a tlumičů, které snižují světlou výšku a mají tvrdší charakteristiku než sériové pérování a tlumení. Což se může hodit, pokud chcete jezdit po okruhu a zajíždět co nejrychlejší časy. Pro rychlé ježdění na obyčejné silnici ale potřebujete hlavně dost dlouhé zdvihy pérování a dostatečnou světlost, aby podvozek nenarážel na dorazy (a šusplech na asfalt) na každé bouli. Potřebujete právě takovou kontrolu náklonů, abyste nepřestali cítit přesuny váhy. A potřebujete také progresivní ztrátu přilnavosti - jenže čím tvrdší podvozek, tím prudší je přechod do smyku (a silnější tendence k nedotáčivosti). O komfortu jízdy a podobných blbostech ani nemluvě, protože tuner je hardcore driver a žádná vyměklá roštěnka.
Nic z toho ale není tak důležité jako fakt, že tvrdost odpružení je podmíněna tuhostí karoserie. Dejte si sadu těch betonových věcí od H&R do něčeho jako Peugeot 206 a dost možná se váš poklad na nejbližším železničním přejezdu zlomí vejpůl.
Tak by se dalo pokračovat do nekonečna, ale na vysvětlení to snad stačí. Hloupým zásahem do některé součástky v autě nutně ovlivníte celou řadu součástí dalších, jejichž výměna je často buď problematická, nebo prakticky nemožná. (Pro úplnost podotýkám, že třeba profesionální upgrade brzdové soustavy je prospěšný takřka u všech sériových vozů.) Samozřejmě lze upravovat auta i tak, aby byla po úpravě lepší než před ní, ale to je strašně drahé a většinou zjistíte, že vůz podobných vlastností jako výsledná vytuněnost lze koupit už hotový za menší peníze.
Z toho, co jsem zatím u tunerů viděl, jednoznačně vyplývá, že typickým výstupem operace zvané tuning je zvýšené opotřebení, zkrácení životnosti a zhoršení důležitých funkčních vlastností auta. Vlastně je to úplně stejné, jako když si do počítače nainstalujete "užitečnou" stahovací lištu, doplněnou o legrační screensaver a skrytý spyware. Jenže ta aspoň nic nestojí.
Marek Knotek
Závěrem malé hodnocení, z pohledu mého, tedy pohledu člověka, který se tuningu věnuje, protože ho baví. Předem chci poděkovat panu Knotkovi, že se s námi podělil o svůj úžasný názor. Vlastně ho chápu. Asi patří mezi skupinu těch, kteří auto využívají jen jako věc. Tuneři, jak nás lidé nazývají, jsou trochu jiní. Ale to nikdo nepochopí, dokud se nestane jedním z nás. Pro mnoho lidí je velmi těžké pochopit, že tuning je koníček, kterému se někdo věnuje, protože rád tráví volný čas prací na automobilu. Pan Knotek trošku pozapomněl fakt, že mnoho úpravců automobil využívá jen k závodění na srazech. Pokud se tam bojí, jezdit nemusí, aby se mu náhodou něco nestalo. Navíc, všichni výrobci ladí vozy tak, že stále nechávají výraznou rezervu právě kvůli opotřebení součástí automobilu. Ale nějaké zvýšení výkonu přečipováním motoru nemůže uškodit. Žádný tuner by si přeci auto úmyslně nezničil. Hlavní problém je v údržbě a ne v tuningu. A to se týká také všech dalších věcí. Prosím pana Knotka, aby se zamyslel, jestli se někdo vysmývá jeho koníčkům a jestli ho někdo pomlouvá kvůli tomu, čemu se věnuje. Myslím, že je to krajně neslušné.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Pekny clanek a lepsi zaver.. Pekny clanek a lepsi zaver.. | E-mail | 16. října 2006 v 23:11 | Reagovat

Zajimavy clanek, zlehka s nim souhlasim, ale zaver je nejlepsi (myslim to co neni kurzivou :D )

Jinak BMW rulez! kdo se nesvez nevi co je svezeni. [BMW 325 tds E36 !!!]

2 LUDECO Team LUDECO Team | 17. října 2006 v 11:59 | Reagovat

Jo, přesně, souhlasím!!! Kdo se projede pořádnou károu, už ho to nepustí, chce znova a znova! Nedivím se že ty co maj Fabii 1.2 HTP auta nezajímaj, vždyť to je pomalejší než koloběžka :-D

3 sintetik sintetik | Web | 11. listopadu 2006 v 0:27 | Reagovat

Zdravím, tak snad abych řekl něco za skupinu první, tedy tu, postíženou menší inteligencí, menšími financemi, menší technickou vzručností (ačkoliv nechápu, že autor článku mluví o lidech s výučním listem jakožto o nevzručných, když vesměs všechny výuční obory jsou založeny především na vzručnosti, ale budiž, odpusťme mu to, píše tu daleko větší blbosti).

Ano, i já trpím menší inteligencí (jsem držitelem výučního listu), ale za nedlouho zvýším svou inteligenci u maturitní zkoušky, poněvač studuji dálkové studium. Troufám si říct, že vychodit dálkovou školu dá víc zabrat, než dodělat leckterý gympl, rozvedl jsem to tak, protože ta část nižší inteligenci mě velmi pobavila -díky.

Ano, jsem majitelem škody rapid 136 a když jsem rapida kupoval, nepředpokládal jsem, že bude řešit mé sexuální problémy, vy sna ve svých 21 letech jste měl takové iluze? Nejspíš ano, když o tom píšete s takovým přesvědšením, v tom řípadě je mi Vás upřímě líto a jestli tomu stále věříte rád bych věděl, čím teď jezdíte a jestli to vyléčilo Váš komplex.

Nedostatkem peněz opravdu trpím (obdivuji Vás...jak jste to jen uhodl?!), vy jich snad máte dost? Jsem majitelem dvou aut a to již zmíněný rapid a Clio rok 2003 a na rapidovy pracuji stále, důvod? Baví mě to... Vy nemáte koníčky ? Opět je mi Vs líto, co s toho života máte? Myslím, že kdyby jste měl nějaké záliby, tak zde nekritizujete ty naše (ale too už jsem zde četl, tak popojedem)...

Píšete zde absolutní nesmysly... považuji se za tunera, tedy ladím. A víte čím jsem začal??? Koupil jsme si svářečku, naučil se svařovat a Rapida kompletně vyvyřuji a světe div se, další na řadě jsou kompletně nové brzdy a ne jen tak zew srandy, plánuji upravovat motor, tudíž jsem si vědom, že i brzdy budou víc namáhané. Stejně tak podvozek, fámy co zde píšete o snižování podvozku jsou holý nesmysl. Já osobně nehodlám podvozek snižovat, ale pořídil jsem si tvrdčí tlumiče, ale člověk, ktrerý nejel ve škodovce nepochopí, proč je to třeba. Zkrátka (z dlouha) dotyčný neví nic o tom co  právě napsal a jeho psychoanaliza tunerů mohla zůstat dál jen cv jeho zamindrákované hlavě.    S pozdravem Pospíšil Josef

4 tom2racekiller tom2racekiller | 31. ledna 2007 v 22:31 | Reagovat

Ano, tuzéři jsou zpravidla puberti mdlého rozumu.

Chtějí se tzv. "odlišit", spíše však patřit ke stádu jiných tuzérů.

A proto svá auta mrví zavařenými klikami, mračítky, stroboskopy, neony, vykuchanými výfuky a jinými nesmyslnými úpravami.

5 kouluss kouluss | 23. února 2007 v 16:29 | Reagovat

Ten co napsal tento článek(tím myslím ten kurzívou) je někdo kdo buď má úplně dokonalé auto které je zbytečné upravovat( i když jsem zatím žádné takové auto neviděl) a nebo nemá žádné auto. Když může vyplodit takový nesmysl. A jinak auta se nemusí upravovat jen zvenku tím myslím narážím na ty zavařené kliky,mračítka apod.... Někdo si třeba upravuje interiér vozu aby ho měl útulnější než byl interiér původního vozu(taková Škoda Octavia je zářný příklad toho proč si sériový interiér upravit). Neodsuzuji ty které tuning nezajímá ale když je to nezajímá tak ať nepíšou takové nesmysly!

6 hmmm hmmm | 2. března 2007 v 21:21 | Reagovat

Teda chlapi, souhlaím s vámi v tom, že to autor článku docela přehání. Taky si upravuji svoje auto, ale za tunera se nepovažuji, možná je to tím že zas tolik ůprav jsem zatím neprovedl, možná tím že na to abych udělal z auta skvosty jaké vídáme na srazech nemám dostatek financí a možná je to tím, že se mi líbí jen decentní úpravy. Nelíbí se mi vůbec názor autora článku, který jakoby odsuzoval lidi s výučním listem někam do nižší kategorie spoluobčanů. Mám také pouze výuční list a i tak si dle mého názoru docela slušně vydělám. Nevím co chtěl autor článku vyjádřit, ale musel počítat s tím, že rozpoutá něco podobného jako když se poškádlí rej sršňú. Možná ho k tomu vedlo nějaké setkání s nějakým tunerem, který ho vopálil na křižovatce se svojí dvěstěpětkou, co já vím. Ale chlapi, ruku na srdce část toho co píše je holá pravda, když se například snižuje podvozek, má to sakra vliv na to, kdy ucítíte že se auto trhá do smyku, ale to záleží ne na tunerských ale na chopsnostech řidiče. V přpadě že vyměníte pouze části podvozku, musíte pořítat s tím že vám nejspíš budou více odcházet přímo související součástky okolo. Ale to je na uvážení majitele vozu a ne k posuzování někým, jako je pan Knotek. Ikdyž máme svobodu slova tak budiž. Teď jde o to jestli si tyhle informace někde pan Knotek chytře přečet a pak začal provokovat, nebo je nějakým způsobem seznámen s onou problematikou. Ikdyž pochybuji že by nějaký automobilový fanda, či odborník, takhle vyjadřoval svůj názor. Názor na tunery si měl ale pan Knotek nechat pro sebe, páč mi taky nevyjadřujem názor na Kotky...  

Peace...

7 experiment experiment | E-mail | Web | 1. září 2009 v 3:59 | Reagovat

sound; http://fishabits.com/ accutane journal; http://3crharariradio.com/ septra suspension; http://theweddingdancersite.com/ tamiflu and mexico; http://datacrap.com/ cheapest cialis; http://northfrompatagonia.com/ cheap levaquin; http://paokkalamaria.com/ allergic lasix protocol; http://mtoliveyakima.org/ 100mg doxycycline vibrox; http://newvibrationsjackson.com/ levaquin antibiotic for sale online;

8 wrote wrote | E-mail | Web | 1. září 2009 v 6:42 | Reagovat

unit; http://neonnewyork.com/ chances of getting pregnant on clomid; http://easyreadyreckoner.com/ cialis viagra vs; http://mrtshirtman.com/ Adoxa; http://3crharariradio.com/ bactrim; http://walkercountydemocrats.com/ prescription tamiflu without; http://swakrith.com/ cytotec; http://beverleyvaughan.com/ levitra;

9 mouth mouth | E-mail | Web | 1. září 2009 v 9:25 | Reagovat

tone; http://burfieldwisemanfarms.com/ levitra; http://movingaircable.com/ doxycycline it start taking when; http://integrityassessments.com/ hair loss baldness propecia; http://bettencourttlc.com/ levitra; http://paokkalamaria.com/ lasix; http://beevenomplus.com/ levitra professional 20mg;

10 score score | E-mail | Web | 1. září 2009 v 17:48 | Reagovat
11 hill hill | E-mail | Web | 1. září 2009 v 20:35 | Reagovat

quick; http://tehflyer.org/ tamiflu liquid,; http://photoauctions.info/ generic name zoloft; http://friendsfriday.org/ isotretinoin accutane; http://witchywolf.com/ tamiflu; http://stlmargarita.com/ female viagra; http://theweddingdancersite.com/ buy tamiflu; http://newvibrationsjackson.com/ buy levaquin;

12 special special | E-mail | Web | 1. září 2009 v 23:12 | Reagovat

find; http://fjorlich.com/ accutane; http://helpbirgit.org/ atlanta accutane claims; http://wilskrachtidegem.com/ bird flu tamiflu; http://e-okul1.info/ liquid cialis; http://walkercountydemocrats.com/ tamiflu; http://dagacentral.com/ viagra professional 60 pills; http://newvibrationsjackson.com/ vomiting after levaquin; http://cementeriolosparques.com/ buy viagra;

13 tube tube | E-mail | Web | 2. září 2009 v 18:01 | Reagovat

pull; http://shaggyshairsalon.com/ generic nolvadex; http://maptrailer.com/ doxycycline hyclate; http://mvhumanesociety.org/ clomid; http://beverleyvaughan.com/ cheap levitra; http://beevenomplus.com/ levitra professional 10 pills;

14 notice notice | E-mail | Web | 2. září 2009 v 20:53 | Reagovat

kill; http://mac-quarterhorses.com/ propecia patent expiration generic; http://stampnbeauty.com/ zimulti; http://tehflyer.org/ tamiflu dosage; http://neonnewyork.com/ clomid pharmacy purchase; http://stfrancismissionrec.org/ acomplia buy brand; http://eokul1.info/ testimonies for cialis; http://awningny.com/ wholesale retin a;

15 laugh laugh | E-mail | Web | 3. září 2009 v 3:37 | Reagovat

sent; http://photoauctions.info/ zoloft online pharmacy; http://wilskrachtidegem.com/ stock tamiflu; http://paokkalamaria.com/ dog lasix; http://northfrompatagonia.com/ levaquinn; http://channellettersnewyork.com/ viagra online pharamcy;

16 root root | E-mail | Web | 3. září 2009 v 6:47 | Reagovat

build; http://photoauctions.info/ alcohol effects side zoloft; http://mvhumanesociety.org/ clomid story success; http://helpbirgit.org/ atlanta accutane side effects; http://metaphysicaltherapies.net/ Doxy 200; http://dictaduranuncamas.org/ cialis levitra viagra vs vs; http://bettencourttlc.com/ effects levitra side; http://3crharariradio.com/ bactrim; http://mtoliveyakima.org/ doxycycline acne;

17 bottom bottom | E-mail | Web | 3. září 2009 v 9:55 | Reagovat

felt; http://awningnewyork.com/ 2005 celexa january period summary; http://mvhumanesociety.org/ clomid late ovulation; http://friendsfriday.org/ accutane generic; http://rustynutscycles.com/ zoloft medication; http://helpbirgit.org/ accutane buy; http://neonnewyork.com/ clomid fertility; http://easyreadyreckoner.com/ viagra cialis kamagra; http://mrtshirtman.com/ doxycycline;

18 use use | E-mail | Web | 3. září 2009 v 16:23 | Reagovat

seat; http://lapetiteprincesse.com/ propecia research; http://rustynutscycles.com/ zoloft and kidney function; http://stlmargarita.com/ buy female viagra; http://metaphysicaltherapies.net/ doxycycline 100mg; http://fishabits.com/ accutane pill; http://theweddingdancersite.com/ order tamiflu;

19 spoke spoke | E-mail | Web | 3. září 2009 v 19:38 | Reagovat

shine; http://friendsfriday.org/ how does accutane work; http://stealingdecember.com/ rimonabant reputable purchase; http://metaphysicaltherapies.net/ acetate cortisone doxycycline; http://stfrancismissionrec.org/ order acomplia; http://wilskrachtidegem.com/ tamiflu; http://walkercountydemocrats.com/ cheap tamiflu;

20 women women | E-mail | Web | 4. září 2009 v 13:19 | Reagovat

real; http://shaggyshairsalon.com/ nolvadex; http://movingaircable.com/ doxycycline description; http://stfrancismissionrec.org/ acomplia online generic; http://e-okul1.info/ low cost cialis; http://walkercountydemocrats.com/ tamiflu; http://northfrompatagonia.com/ levaquin 500mg side effects; http://jolieblanche.com/ proscar;

21 compare compare | E-mail | Web | 4. září 2009 v 16:39 | Reagovat

solve; http://rustynutscycles.com/ zoloft cialis and ejaculation; http://witchywolf.com/ order tamiflu; http://fishabits.com/ accutane long term side effects; http://mrtshirtman.com/ doxycycline side effects; http://dagacentral.com/ viagra; http://paokkalamaria.com/ lasix; http://cementeriolosparques.com/ viagra soft tabs 100mg;

22 inch inch | E-mail | Web | 4. září 2009 v 19:57 | Reagovat
23 condition condition | E-mail | Web | 4. září 2009 v 23:14 | Reagovat

parent; http://lapetiteprincesse.com/ propecia online prescription; http://fjorlich.com/ accutane adds; http://mac-quarterhorses.com/ propecia patent expiration generic; http://tehflyer.org/ by comment powered tamiflu uri wordpress; http://lange-ag.com/ appecia; http://swakrith.com/ cytotechnology; http://awningny.com/ order retin-a; http://mtoliveyakima.org/ doxycycline side effects;

24 party party | E-mail | Web | 5. září 2009 v 21:13 | Reagovat

master; http://naltrexoneinjection.com state express; http://nadita.net buy viceroy lights; http://niche-street.com discount golden gate cigarettes;

25 farm farm | E-mail | Web | 6. září 2009 v 0:32 | Reagovat
26 please please | E-mail | Web | 6. září 2009 v 17:51 | Reagovat
27 told told | E-mail | Web | 7. září 2009 v 13:14 | Reagovat

sand; http://naltrexoneinjection.com fortuna; http://nadita.net buy davidoff; http://niche-street.com buy cheap gauloises;

28 locate locate | E-mail | Web | 7. září 2009 v 19:55 | Reagovat

degree; http://naltrexoneinjection.com fortuna; http://nadita.net karelia cigarettes; http://niche-street.com gauloises;

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama