Nissan Primera P10

1. března 2007 v 20:45 | Lukáš Obermajer |  Váš tuning
Při pohledu na tenhle Nissan bude zajisté mnoho z Vás váhat, kde je vlastně ten tuning... Upravit auto podle svého kusu neznamená mít nárazníky a prahy až na zem, řvoucí motor a karoserii svým designem připomínající kosmická plavidla známá jako UFO. Naopak, každý vůz potřebuje něco jiného, úpravy by měly dokázat spojit tuningový vzhled a použitelnost vozu a hlavně, měli by být provedeny vkusně, s citem. A o vkus tahle Primera rozhodně nouzi nemá. Ne nadarmo se říká, že nejhezčí úpravy vozů mají na svědomí ženy. Něco na tom bude.
Vlastníkem Nissanu je Doris, učitelka ekonomie na vyšší a střední odborné škole. Její největší zálibou jsou ale auta, a zvlášť to její. Zajímá se také o techniku, takže s případnými opravami nemá potíže.
Její stříbrný Nissánek byl dovezen jako bouraný koncem srpna 1999. Krátce poté prošel velice pečlivou opravou. Byly vyměněny poškozené díly karoserie, původní nárazníky nahradily nové, určené pro verzi GT a vůz dostal zcela nový, stříbrný lak. První dva roky sloužil jako prostorný, nenáročný, úsporný a hlavně spolehlivý dopravní prostředek, určený k cestování do práce.
Třetím rokem se ale s vozem začalo jezdit šetrněji, v zimě nesměl ven téměř vůbec. To však nedokázalo zabránit další nepříjemné životní zkušenosti. Primerce skočila do cesty srna, která poškodila karoserii po pravé straně. Konstrukce auta naštěstí náraz vydržela.
Doris si velice pochvaluje jízdní vlastnosti auta. Přes ne příliš oslňující výkon motoru je vůz dost dynamický, ale největší výhodou je sportovně laděný podvozek, doplněný o přesné řízení. Pod kapotou odpočívá dvoulitrový atmosférický dieselový motor, na dnešní agregáty výkonově nemá, ale potěší nízkou spotřebou, tichostí a klidným chodem. Díky jeho spolehlivosti je jeho provoz absolutně bez problému.
První úpravy se objevily v interiéru. Plastové díly palubní desky byly potaženy samolepící lesklou folií s motivem "Galaxy". Doris úmyslně díly nelakovala z důvodu možného odření barvy při častém používání. Jednotlivé díly folie dostaly přesný tvar podle šablony. Po vystřižení se lepily postupně na palubku a tvarovaly pomocí horkého vzduchu kvůli lepšímu vytvarování a zachování kontur. Interiér doplnily různé led kontrolky, teploměr, ukazatel vlhkosti vzduchu, několik leštěných nerezových detailů a černý UV neon a neon pod ruční brzdou. Původní žárovičky ve spínačích nahradily bílé led diody, obarvené transparentním modrým lakem.
Nejvíce práce ale dal motorový prostor. Původní majitel ho prý velice zanedbával, takže nezbývalo než mnoho dílů demontovat, vyčistit, nově nalakovat a zakonzervovat a umístit na původní místo. Práce vyšla na celé dva roky. Okolí motoru bylo nově nalakováno, plastové a pryžové díly zrenovovány speciálními přípravky, původní šrouby a stahovací pásky nahradily nové, nerezové a přes mřížku chladiče byl natažen tahokov. Celý prostor je decentně osvícen několika bílými led diodami. Do originálního boxu sání byl umístěn bavlněný Green filter, který trochu zlepšil zátah motoru. Kompletně byl také zrenovován nátěr podvozku, šrouby a upevňovací prvky byli nahrazeny za nerezové. Celý podvozek je nasvícen pomocí modrých neonových trubic značky Eufab v délce 125 cm pod prahy a 95 cm pod nárazníky. Upevňovací sponky trubic jsou pod prahy připevněny pomocí tavitelného plastu a jsou z boku kryty a chráněny černě lakovanými hliníkovými profily. Pod nárazníky jsou zakotveny do stávajících otvorů v konstrukci auta. Trubice byli později z jedné třetiny zakryty zrcadlovou folií, díky tomu je jejich svit mnohem intenzivnější.
Další úpravou je audiozástavba v zavazadelníku. Konstrukce je z alu profilů a plášť z překližky polepené fólií se stejným motivem, jako se objevuje na palubní desce. Lemy zdobí pásky z černého semiše (ty jsou zahnuté a mají za úkol snížit rezonance) a leštěné lišty. Uprostřed pod subwooferem je umístěný leštěný hasící přístroj imitující láhev s dusíkem a nalevo od něj je ještě malé PC. Na ozvučení se podílejí dva reproduktory Clarion 200W po stranách a uprostřed mohutný subwoofer Bose s výkonem 500W. Protože se ale v kufru auta občas převážejí různé předměty, jsou reproduktory chráněny mřížkou, která je chrání před poškozením. Celou zástavbu nasvětluje po otevření víka neon vyrobený z modrých led diod. V předních dveřích byly vyměněny původní reproduktory za nové, taktéž Clarion, ale s výkonem 150W.
Značná péče je věnována také zevnějšku vozu. Některé díly jsou nově přelakované, jiné chrání odolný bezbarvý lak. Lak je ošetřován voskem namíchaným z několika složek. Výsledkem je brilantní lesk a ochranná mikrovrstva, která se na laku udrží přes půl roku. Doris tímto voskem ošetřuje i kola a vnitřní části karoserie. Vůz je dodnes zcela bez koroze, i když je už 15 let starý a na tachometru má přes 250.000km. Původní 13" plechové disky nahradily nejprve 14" elektrony Alessio, v současné době jezdí auto na 15" elektronech AEZ. V zimě zdobí plechová kola chromované poklice.
Všechny úpravy na voze provedené jsou odstranitelné beze stopy a nenarušují povrch původních dílů. Myslím, že lepší péči už Primerka mít nemůže, Doris jí dává to nejlepší a ráda se o ni stará. Celkově nenásilný tuning je o to víc sexy, že je dílem příslušnice něžného pohlaví. Škoda že není takových lidí víc...
 


Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 komar komar | Web | 16. dubna 2007 v 10:47 | Reagovat

Dorisku znám, ona to autíčko miluje a skvěle o něj pečuje. ... a to co tu pišete za hovadiny o vás dokazuje dost ...

2 Michal Michal | E-mail | 12. června 2007 v 19:27 | Reagovat

Hezky udržovaná primera... Mooc v poho auto

3 hurikan hurikan | E-mail | 13. července 2007 v 18:59 | Reagovat

Ahoj prosím mohla by jsi mi poradiť jak jse Ti povedli nalakovet nebo nalepit ty rámečky co máš mramorově opravdu moc prosím To auto je úžasné taky mám podobné předem Děkuji Hurikan

4 Doris Doris | 25. července 2007 v 16:26 | Reagovat

To Hurikan: Podrobně jsem o tom psala v článku zde: http://www.nissanclub.cz/article_detail.php?id=64

To all: Tuning je určitě zajímavý a pro mnohé i způsob odlišení a tvoření vlastního "díla", ale mě stále více bere originalita tohoto vozu a chci ho ve 100% stavu udržet co nejdéle. Takto má pro mne největší hodnotu a odlišovat se nepotřebuje, neb těchto aut jezdí na našich cestách velmi málo. Nehodlám ho ničit nějakým šíleným tuningem, pokroucenými nárazníky, zavařováním dílů, řvoucím laďákem atd., ono stejně většina tuningových aut už vypadá skorem stejně a někdy ani není poznat, co to vlastně je za auto. Skutečeně kvalitně a stylově upravených aut vidávám velice málo a je to hlavně otázkou peněz, za které se dá koupit dnes prakticky vše. Pro mne ale bylo rozhodující udělat ze starého a zanedbaného auta skvost, který bude vypadat a fungovat, jako by právě sjel z výrobní linky. A to se mi povedlo. Tolik můj pohled na tuning.

5 petr petr | E-mail | 29. července 2007 v 12:17 | Reagovat

primera je auto vpohodě tuning nic moc na primeru neseženeš pomalu nic to tvoje auto bzch přirovnal né k ojetému ale spíš k novému!

6 Doris Doris | 29. července 2007 v 12:36 | Reagovat

To Petr: Děkuji moc. Byl to můj záměr, který se mi nakonec povedlo zrealizovat. Na fotkách zde to není sice moc vidět, ale na  níže uvedeném odkazu jsou podrobné fotky a dokumentace všech úprav, které jsem na autě během pěti let prováděla: http://www.nissanclub.cz/car_detail.php?id=1061 Nyní je pozměněný interiér do mnohem decentnějšího stylu a doladěné poslední detaily v motorovém prostoru. S pozdravem Doris

7 M4rtin M4rtin | 12. září 2007 v 22:24 | Reagovat

Moc pěknej decent :-)

8 Ivan Ivan | E-mail | 12. dubna 2008 v 21:11 | Reagovat

Musím říct super autí mám Nissana Primeru v kombu a rád bych nejaké upravy jen nevím kde bych našel nejaké tuningové díly a to lemy a jinné,dik za info Ivan...

9 Doris Doris | 22. dubna 2008 v 12:40 | Reagovat

Ahoj, občas se něco najde v e-shopech, viděla jsem něco na stránkách DM (www.autodoplnky.cz a nebo zde http://www.tuning-in.cz/nissan-primera-tuning/). Je to však většinou na liftback nebo sedan.Jinak jsou firmy, které umí dopasovat nebo vyrobit díly na míru. Lemy jsem viděla spíše univerzální, což není vždy ono.

Doris

10 TMS^ TMS^ | 22. dubna 2008 v 15:34 | Reagovat

nic moc

určitě na něm byla nějaká práce ale nejde to vidět

11 Doris Doris | 22. dubna 2008 v 18:29 | Reagovat

No jako tuning určitě ne, to už mne dnes až tak nebere, ale za to vypadá jakoby právě sjel z výrobní linky a funguje stejně tak bezvadně, a to má najeto 300.000km.Cca dva roky práce a pravidelná péče.  V současné době je pro mne provořadá originalita toho vozu a jeho stoprocentní stav. Nutno vidět na vlastní oči nebo detailních fotografiích. Na poslední fotce je původní vzhled motorového prostoru, jak vypadal po koupi auta.

http://www.nissanclub.cz/graphics/owners/full/7329_1061_3327_249_pa190053.jpg

http://www.nissanclub.cz/graphics/owners/full/5226_1061_1026_249_motorzezadu.jpg

http://www.nissanclub.cz/graphics/owners/full/5522_1061_p7010026.jpg

http://www.nissanclub.cz/graphics/owners/full/5561_1061_p7040055.jpg

http://www.nissanclub.cz/graphics/owners/full/5241_1061_puvodnimotor.jpg

12 Doris Doris | 29. května 2008 v 11:20 | Reagovat

Vzhledem k aktualizaci obrázků již některé mnou uvedemé odkazy výše nebudou fungovat, je možnost vidět kompletní  fotogalerii zde:

http://www.nissanclub.cz/car_detail.php?id=1061

13 Roro Roro | E-mail | 27. července 2008 v 22:05 | Reagovat

TMS: to si asi nikdy neviděl(a) Nissan Primeru s ročníku 1992-1996 takového jako je tady ten... pokud mi najdeš podobné auto v tak suprovém stavu tak se ozvi bude me těšit vidět takove další auto ... ja mam taky Nissan Primeru ale sedana Doris a chválim jak to maš pěkně udělane dala sis stím hodně práce ale stoji to za to že?:) ja si svoji Primeru tunim rozšiřuju si lemy ale ne jenom nad kolem ty limce ale čast celeho boku i s dveřmi :) je stim sračka ale těším se na výsledek třeba až to dodělam pošlu odkaz na foto :) ale moc se mi libí prostor kolem motoru to se ti povedlo :) i ten motor nema chybu tak ahoj a přeju dalši uspěchy s Primerkou :)

14 Doris Doris | 1. srpna 2008 v 16:23 | Reagovat

Roro: Děkuji moc!

Ano, máš pravdu, stojí to zato. Té práce nelituji, navíc mi Primerka skutečně perfektně slouží. Každopádně si člověk k tomu najde hezký vztah, když si dokáže udělat něco sám a vidí výsledek.V současné době jsme investovali do techniky a nových kvalitních dílů a  ještě bych chtěla časem pořešit prahy, aby vzhledově odpovídaly prodlouženým nárazníkům z GT verze. Tak mnoho zdaru při úpravách a ať se Ti dílo daří! Ráda pak skouknu fotky.

15 filip filip | Web | 12. ledna 2009 v 20:05 | Reagovat

čouknete se na muj blog pls

16 Jiří auto Brno Jiří auto Brno | E-mail | Web | 3. ledna 2010 v 19:49 | Reagovat

Nissan je auto které rozhodně za to stojí. I když platí to jak se o to staráš tak se ti odvděčí. Mě se na primeře vysypal motor:(asi předchozí majitel....

17 slowpc slowpc | E-mail | Web | 29. ledna 2012 v 14:09 | Reagovat

I like it

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.