TEST: Seat Cordoba mk2 / 1.2 12V 47kW

25. července 2008 v 18:13 | Lukáš Obermajer |  Autotesty
Jak jsem již zmínil, současnou druhou generaci Seatu Cordoba pravděpodobně v nejbližší době nahradí nový model. Napovídá tomu především nedávné představení nové Ibizy. Přesto, v souladu se současnými trendy, zůstane stávající dvojice Ibiza/Cordoba dále ve výrobě. Sice již nepatří na pomyslnou technickou špičku, ale stále mají co nabídnout a mohou oslnit především očekávanou nízkou pořizovací cenou. Díky tomu by mohli v dohledné době také výrazně zlevnit ojeté Cordoby a Ibizy. Představení nové Cordoby se však může lehce zpozdit, protože Seat na příští rok plánuje předvedení jiného modelu, též s karoserií sedan - Seatu Exeo, který je vlastně jakýmsi faceliftem minulé generace Audi A4. Ale to jsem trošku odbočil, takže zpět k tématu...
Seat Cordoba, v našem případě druhé generace, je čtyřdveřový sedan s motorem vpředu a pohonem předních kol, prostě dnešní klasika. Poprvé byl představen na podzimním autosalonu v Paříži v roce 2002. Oproti předchozí generaci výrobce nikdy neuvažoval ani o výrobě kombi, ani o slušivé sportovní dvoudveřové verzi. Je to škoda, protože právě ta byla cílem mnoha tuningových úprav a Cordobě jeden pár dlouhých dveří nesmírně slušel. O chybějícím praktickém kombi ani nemluvím, jediný malý kombík v celém koncernu VW je Škoda Fabia Combi. VW Polo Variant i Seat Cordoba Vario se staly s odchodem minulé generace minulostí. Na jednu stranu má tak Fabia na trhu hodně velký prostor, konkurentů má totiž opravdu málo, na stranu druhou, VW má v uších kupujících mnohem lepší zvuk a Seat nabízí lákavý, lehce sportovní design.
A design, to je asi největší přednost tohoto Seatu. Vidím, jak nevěřícně kroutíte hlavou, vždyť Cordoba musí mít ohromný zavazadelník a tak by na prvním místě měla být především praktičnost. Věřte nebo ne, není tomu tak, ale o tom až později. Design vozu je opravdu působivý, ladné křivky nikde nesahají do extrému a vůz nevypadá jako bublina, celek působí velice kompaktně a dynamicky. Podle mého se může Seat Cordoba po boku Fiatu Linea směle zařadit mezi nejlépe ztvárněné sedany, vzniklé jako klony malých hatchbacků. Velice zajímavě také vypadají tmavé přední světlomety s dvěma páry kulatých parabol nebo jedním párem parabol oválných (podle stupně výbavy), které jsou překryty čirým polykarbonátovým krytem. Zadní svítilny na design předních skvěle navazují a tak jsou jednotlivé segmenty opět kulaté pod jedním společným krytem. Vzhledem k typu vozu vypadá tento Seat velmi dynamicky. Velmi tomu napomáhá také výrazný klínovitý profil, módní nízká boční okna (i když ta značně omezují výhled z vozu, především dozadu) a vysoká záď. Po obejití vozu při prvním seznamování mě však přepadla domněnka, že jsem to už někde viděl. Nevypadalo to sice úplně stejně, ale ty rysy... Můj dojem byl správný. Design Cordoby je dílem Waltera de´Silvy, který k Seatu přišel od Alfy Romeo. A já si pořád říkal, že v tom vidím podivný klon Alfy Romeo 156... :)))
Pod kapotou našeho sedanu vrčel (nebo něco podobného) miniaturní tříválec 1.2 12V, který bude většina z nás znát hlavně ze Škody Fabia. Jde samozřejmě o základní motorizaci a jeho výběr by podle mě pro tento vůz nebyl tím nejlepším řešením, rozhodně se vyplatí připlatit si za silnější motor. Tříválec se hodí spíše pro lehčí hatchback, který míří spíš do města, ale Cordoba díky velkému zavazadlovému prostoru bude spíše rodinným vozem, takže můžeme očekávat větší množství zavazadel a plné obsazení. A s tím už má slaboučký motor problémy. V kopcích má plyn výraznou prodlevu a i předjíždění je při vyšších rychlostech prakticky nemožné. Jízda s prázdnou Cordobou je ale naopak potěšením, konstruktéři počítali i s mnohem výkonnějšími motory, takže je podvozek výborně vyladěn, skvěle drží stopu a v zatáčkách drží velmi pevně, i když jsem se nemohl ubránit dojmu, že lehká nezatížená záď občas, především na méně kvalitním povrchu, poskakuje. Na tříválec si navíc budete muset zvyknout, do takových 3000 otáček za minutu nemá motor prakticky žádný výkon a až po překročení této hranice začíná opravdu táhnout. Tento motor navíc po poklesu otáček pod přibližně 2000 za minutu začne nepříjemně škubat a ztrácí kultivovanost. Krátké spektrum využitelných otáček tak řidiče nutí k častému řazení, především při jízdě městem. Pro motor 1.2 12V ale mluví fakt, že se s ním dá jezdit se spotřebou kolem šesti litrů na sto kilometrů, což je hodnota, kterou okouzlí nejednoho řidiče.
Po nakouknutí okýnkem do interiéru se mi na tváři objevil nenápadný úsměv. "Vypadá to dobře, na to že je to klon Pola." říkám si...nadšení ale rychle mizí. I když mám jen 185cm, prostor mi přijde děsivě stísněný, nohama všude narážím a rozčiluje mě především hrozně široký středový panel, kterého se chtě nechtě musím stále dotýkat. Při vystupování navíc vždy zakopnu o nějaký ostrý plast trčící zpod sedačky, v žádném jiném voze se mi to nestává. Další hrůznost jsou šíleně těžké dveře, které se brání jak otevírání, tak zavírání, navíc přední dveře mají okna o něco kratší a plechová část tak o cca 5 centimetrů přesahuje a vzniklý roh je velmi ostrý. Ani nepočítám, kolik bolestivých ran do boku nebo do lokte mi takto konstruktéři uštědřili.
Interiér jinak vypadá velmi pohledně. Kulaté budíky, kulaté výdechy ventilace, sportovní design kam se podíváte. Bohužel, zpracování povrchu materiálů už jakákoliv nápaditost chybí. Vše je ale zpracováno kvalitně a jednotlivé díly sedí, jak mají. Šedo černá kombinace sice nepatří mezi zrovna nejoriginálnější, ale neurazí. Pracovišti řidiče dominují dva velké kulaté budíky, které jsou možná až příliš velké a tak trošku zaostává jejich čitelnost. Dojem kazí také fakt, že kvůli nedostatku zbylého místa jsou zbylé ukazatele velmi malé, navíc ukazatel množství paliva v nádrži ukazuje zrcadlově, takže si můžete dlouho myslet, že máte plnou nádrž a ejhle, ono už tam nic není. Pochvalu zaslouží volant, který skvěle padne do ruky a velmi dobře vypadá. Skoro se až nechce věřit, že se do něj vešel airbag. Bohužel, špatně čitelným budíkům moc nepřidá, v některých chvílích je totiž znatelně zakrývá. Dalším plusem jsou vnější zpětná zrcátka. Poskytují řidiči perfektní pohled za vůz a na rozdíl od ostatních derivátů Volkswagenu Polo mají vlastní design a nemají ono známé "postižené" malé pravé zrcátko. Kritiku však ještě zaslouží nedostatek odkládacích míst. Přihrádka před spolujezdcem je miniaturní, kapsy ve dveřích úzké a řidič má k dispozici ještě malý šuplíček. Toť vše. Sedačky jsou příjemně tvarované a mají dostatečné boční vedení, na zadních sedadlech se pohodlně usadí i vyšší cestující. Zasloužili by si ale lepší potahový materiál, šedá textilie zachycovala mnoho nečistot a nebyla ani moc příjemná na dotek. Zadní sedačky jsou sklopné (jsou asymetricky dělené, v poměru 2:3) a umožňují nafouknout zavazadlový prostor na velmi slušných 1140 litrů. Bohužel, sklopením vznikne na podlaze poměrně vysoký schod. To však není zásadní problém.
Zavazadlový prostor je kapitolou sám pro sebe, přichází totiž chvíle na vysvětlení, proč Seat cordoba není až tak praktickým autem, jak se na první pohled může zdát. Velký zavazadlový prostor je jistě plusem, jenže otvor, který vznikne po odklopení víka kufru má rozměry pouze cca 90 x 45 centimetrů, což je zatraceně málo. Takovou skulinkou tam stěží strčíte přepravku, natož kočárek. Je to opravdu škoda, a tak mě napadá, že mnoho potencionálních zákazníků sáhne raději po koncernové Fabii Combi.
Hlavní devízou Cordoby je design, v tom prostě válí, a solidní jízdní vlastnosti. Bohužel, tříválec neoslní výkonem a kultivovaností a i praktická stránka má spoustu drobností, které kazí výsledný dojem z vozu. Musíme si však uvědomit, do jaké třídy tento Seat spadá a že podobné mouchy má i většina konkurentů. Takže silnější motor a hurá s Cordobou na chalupu.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 jlqdoh jlqdoh | E-mail | Web | 22. dubna 2009 v 23:23 | Reagovat

7gzJpN  <a href="http://djpdyxfctjtn.com/">djpdyxfctjtn</a>, [url=http://zqfkjmrtymcc.com/]zqfkjmrtymcc[/url], [link=http://aymcemoluafo.com/]aymcemoluafo[/link], http://uljfylijbpjt.com/

2 david david | Web | 23. května 2009 v 20:52 | Reagovat

podívej se na můj blog www.carworld.blog.cz a nebudeš litovat. P.S. hlasuj prosím v anketě

3 Gucci Bags Gucci Bags | E-mail | Web | 4. září 2011 v 10:57 | Reagovat

nice

4 slowpc slowpc | E-mail | Web | 29. ledna 2012 v 14:32 | Reagovat

I like it

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama